Admin Admin
Mesaje : 426 Data de inscriere : 08/10/2009 Varsta : 53 Localizare : Bucuresti
| Subiect: Profetul Muhammad (salla Allah alayhi wa alih wa salam) Lun Feb 23, 2015 5:03 pm | |
| Shiiți cred că proclamarea menționată de către versetul coranic a fost dusă la îndeplinire de către Profet (s) însuși atunci când l-a indicat pe Imamul 'Ali bin Abi Talib (a) drept succesor al său și asta în Ziua de la Ghadir Khumm. Ce s-a întâmplat în Ziua de la Ghadir Khumm?Ghadir Khumm este un loc care se găsește pe drumul către Madinah, la câțiva kilometri distanță de Makkah. Când în ziua de 18 a lunii Dhu'l Hijja (18 martie 632), Profetul (s) trecea prin acest loc în drumul său de întoarcere din Pelerinajul Despărțirii, i s-a revelat versetul „O, Trimisule! Vestește ceea ce ți-a fost trimis...”. Ca urmare, el s-a oprit ca să facă un anunț pelerinilor ce-l acompaniaseră de la Makkah și care pelerini aveau să se disperseze, fiecare către destinația sa, de la acea încrucișare. Din porunca Profetului (s) s-a ridicat pentru acesta un podium special, făcut din ramuri de copaci. După rugăciunea de amiază, Profetul s-a așezat la locul destinat lui și a făcut ultima adresare publică a sa, către cea mai largă adunare, cu trei luni înaintea morții sale.Punctul culminant al cuvântării sale a fost atunci când, luându-l pe Imamul 'Ali (a) de mână, Profetul (s) i-a întrebat pe cei ce-l urmau dacă nu le era superior în autoritate (mawla) chiar lor, înseși credincioșilor. Mulțimea a strigat într-o singură voce: „Așa este, o Trimis al lui Allah!” Apoi el a declarat: „Acel căruia eu îi sunt stăpân (mawla), îi este stăpân (mawla) al său și Ali. O Allah, fii prietenul aceluia ce-i este lui prieten și fii dușmanul aceluia ce lui îi este dușman.” Iar imediat ce Profetul (s) a terminat cuvântarea sa, i-a fost revelat următorul verset din Coran:„În ziua aceasta, am desăvârșit religia voastră și am împlinit harul Meu asupra voastră și am încuviințat Islamul ca religie pentru voi.” (Coran, 5:3)După discursul său, Profetul (s) a cerut fiecăruia să facă jurământul de credință către Ali (a) și l-a felicitat pe acesta. Între cei care au rostit jurământul a fost și Umar bin al-Khattab, care a zis: „Prea bine Ibn Abi Talib! Astăzi ai devenit stăpânul tuturor credincioșilor și tuturor credincioaselor.” Un arab, auzind despre evenimentul de la Ghadir Khumm, a venit la Profet (s) și a spus: „Ne-ai poruncit nouă să dăm mărturie că nu există nici un dumnezeu în afară de Allah și că tu ești Trimisul lui Allah. Și noi ne-am supus ție. Tu ne-ai poruncit să împlinim rugăciuni de cinci ori pe zi și noi ți-am dat ascultare. Tu ne-ai poruncit să ținem post în timpul lunii Ramadhan și noi te-am ascultat. Dar tu nu ești (se pare) mulțumit cu toate acestea și i-ai ridicat vărului tău mâna și ni l-ai impus nouă ca stăpân al nostru, zicând «Ali este stăpânul oricăruia îi sunt stăpân.» Impunerea (ce ne-o faci) este de la Allah ori de la tine?” Profetul (s) a răspuns atunci: „(Mă jur) pe Allah, carele singurul dumnezeu este! Aceasta este de la Allah, Puternicul și Slăvitul.” Auzind această replică, omul a făcut roata-mprejur și s-a pornit către cămila sa, zicând: „O Allah! Dacă tot ce-a zis Muhammad este drept, atunci aruncă asupra noastră din cer o piatră și fă-ne să simțim groaznică durere și tortură.” Nici bine n-apucă s-ajungă la cămila sa, că Allah aruncă aceluia o piatră în cap, de-i pătrunse tot trupul și-l lăsă gata mort. Aceasta a fost împrejurarea când Allah, Preamăritul, a făcut să coboare următorul verset:„Cineva care se roagă a cerut să cadă o osândă neîndoielnică peste cei necredincioși, pe care nimeni nu o poate opri (și care să vină) de la Allah, Stăpânul drumurilor înălțării.” (Coran, 70:1-3)Consideră învățații Sunniți acest eveniment ca fiind autentic?Numărul autorităților Sunnite cunoscătoare ce relatează acest eveniment, atât în detaliu, cât și la modul sumar, dă bătaie de cap! Acest eveniment istoric a fost povestit de către 110 Însoțitori ai Profetului (s), de către 84 Succesori din generațiile ce-au urmat și de către multe sute de învățați ai lumii islamice, începând din primul secol și continuând până al paisprezecelea secol AH (adică din al șaselea în al douăzecelea creștinesc).Ori aceste statistici includ doar transmițătorii ce apar în narațiunile înregistrate de către învățații Sunniți!O foarte mică selecție a acestor surse este dată mai jos. Mulți dintre acești cărturari nu doar că au citat declarația Profetului, dar au indicat-o ca fiind autentică: al*Hakim al*Naysaburi, al*Mustadrak `ala al-Sahihayn (Beirut), volume 3, pag. 109-110, pag. 133, pag. 148, pag. 533. El afirmă în mod expres că tradiția este autentică (sahih) și în conformitate cu criteriile lui al*Bukhari și ale lui Muslim; al*Dhahabi i-a confirmat judecata. al*Tirmidhi, Sunan (Cairo), vol. 5, pag. 633 Ibn Majah, Sunan, (Cairo, 1952), vol. 1, pag. 45 Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari bi Sharh Sahih al-Bukhari, (Beirut, 1988), vol. 7, pag. 61 Al-'Ayni, 'Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, vol. 8, pag. 584 Ibn al*'Athir, Jami` al*'usul, i, 277, nr. 65; Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, vol. 2, pag. 259 and pag. 298 Fakhr al-Din al-Razi, Tafsir al-Kabir, (Beirut, 1981), vol. 11, pag. 53 Ibn Kathir, Tafsir Qur'an al-'Azim, (Beirut), vol. 2, pag. 14 Al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, pag. 164 Ibn al-'Athir, Usd al-Ghaba fi Ma'rifat al-Sahaba, (Cairo), vol.3, pag. 92 Ibn Hajar al-'Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, (Hyderabad, 1325), vol. 7, pag. 339 Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, (Cairo, 1932), vol. 7, pag. 340, vol. 5, pag. 213 Al-Tahawi, Mushkil al-Athar, (Hyderabad, 1915), vol. 2, paginile 308-9 Nur al-Din al-Halabi al-Shafi'i, al-Sirah al-Halabiyya, vol. 3, pag. 337 Al-Zurqani, Sharh al-Mawahib al-Ladunniyya, vol. 7, pag. 13Dar cuvântul mawla nu înseamnă prieten?Cu toate că un mare număr de învățați Sunniți—de toate vârstele și din toate punctele de vedere—au confirmat evenimentul și istoricile cuvinte ale Profetului (s), au găsit dificultate în a împăca evenimentul cu ceea ce s-a întâmplat efectiv după moartea Profetului (s). Este în afara scopului ce-l are acest scurt document să se detalieze acele incidente. Punctul important este că mulți cărturari Sunniți au clamat cum că Profetul (s) doar a dorit să declare pe Ali ca prieten și ajutor al musulmanilor.Există mult mai multe aspecte conexe acestui eveniment care arată că (faptele și cuvintele) au fost cu mult mai semnificative. Revelarea a variate versete din Coran, marea adunare de oameni, stadiile finale ale vieții Profetului, confirmarea de către popor că Profetul (s) era superior în autoritate, felicitările ulterioare făcute de către 'Umar ( precum și mulți alți factori care sunt greu de enumerat în acest scurt document), cu toatele arată că a fost vorba de-o ocazie de desemnare de către Profet (s) a succesorului. Și este evident că termenul de mawla a fost folosit cu sensul de autoritate absolută după cea a Profetului, însă nu una restrânsă la puterea temporală. Cuvântul finalDacă mai rămâne încă vreo îndoială despre importanța istorică a acestei afirmații și asupra eforturilor unora de-a o acoperi, fie ca următoarele cuvinte să fie definitive. Când în vremea califatului său, dar în decade de la petrecerea evenimentului Ghadir, Ali i-a spus lui Amas bin Malik, Însoțitor al Profetului (s): „De ce nu te ridici în picioare pentru a da mărturie de ceea ce-ai auzit de la Trimisul lui Allah în ziua de la Ghadir?” , acesta a răspuns: „O Amir al-Muminin ! Am îmbătrânit eu și nu-mi mai aduc aminte.” La acestea, Ali (a) a spus: „Fie să te însemne Allah cu pată albă de lepră, pe care turbanul tău să n-o poată ascunde, dacă intenționat te oprești de la rostirea adevărului.” Și chiar înainte ca Anas să-și fi reluat locul său, căpătă pe fața sa o mare pată albă. Ibn Qutaybah al-Dinawari, Kitab al-Ma'arif, (Cairo, 1353 AH), pag. 251 Ahmad bin Hanbal, al-Musnad, vol. 1, pag. 119 Abu Nu`aym al-'Isfahani, Hilyat al-Awliya', (Beirut, 1988), vol. 5, pag. 27 Nur al-Din al-Halabi al-Shafi'i, al-Sirah al-Halabiyya, vol. 3, pag. 336 Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, (Halab, 1969-84), vol. 13, pag. 131Pentru a găsi detalii asupra evenimentului Ghadir Khumm, vizitați: http://al-islam.org/ghadir/„O, Trimisule! Vestește ceea ce ți-a fost trimis de la Domnul tău! Dacă nu o faci, înseamnă că nu ai transmis mesajul Lui defel. Însă Allah te ocrotește de oameni...”(Coran, 5:67)Sursa: Poarta Cunoasterii | |
|