AcasaPortalCalendarFAQCautareMembriGrupuriInregistrareConectare
Conectare
Utilizator:
Parola:
Conectare automata: 
:: Mi-am uitat parola
Top postatori
Noor İslam
 
Admin
 
ascary
 
ahmed yusuf
 
Corina
 
nargis b
 
io@n@
 
jadhha
 
Miss Surya
 
Selma Nuran
 
Ultimele subiecte
» Ruga rostita in taina de cei necajiti
Lun Iul 27, 2015 5:01 am Scris de nargis b

» Ruga pentru intampinarea lunii Ramadhan
Vin Iun 19, 2015 1:50 am Scris de nargis b

» Munca asidua si darnicia
Dum Mar 15, 2015 4:02 am Scris de nargis b

» Mai intai pentru aproape si apoi pentru sine
Sam Mar 14, 2015 11:02 pm Scris de nargis b

» Imamul Hussein (as) - Scurta descriere si analiza
Lun Mar 09, 2015 3:03 pm Scris de Admin

» Viata Imamului Hasan (as)
Mar Mar 03, 2015 6:44 pm Scris de Admin

» Viata Fatimei Al Zahraa (as)
Joi Feb 26, 2015 6:45 pm Scris de Admin

» Imamul Ali (as) - Viata sa
Mar Feb 24, 2015 5:28 pm Scris de Admin

»  Profetul Muhammad (salla Allah alayhi wa alih wa salam)
Lun Feb 23, 2015 5:03 pm Scris de Admin

» Perioada sarcinii
Lun Feb 23, 2015 12:36 am Scris de nargis b

» Oare unde sunt si ce mai fac revertitii?
Mier Ian 28, 2015 5:05 pm Scris de Admin

» Taqwa - Evlavia
Dum Ian 18, 2015 6:38 pm Scris de nargis b

» Ruga tainica a celor care nadajduiesc
Mier Ian 07, 2015 11:34 pm Scris de nargis b

» Ruga tainuita a celor ce se caiesc
Lun Ian 05, 2015 3:01 am Scris de nargis b

» Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a
Lun Ian 05, 2015 2:04 am Scris de nargis b

» Norme pentru atingerea perfectiunii spirituale
Mier Dec 31, 2014 7:47 am Scris de nargis b

» Ruga rostita in taina de cei care se plang
Mier Dec 31, 2014 5:26 am Scris de nargis b

» Sunt dezastrele manifestarea dreptatii sau milei lui Allah?
Sam Dec 27, 2014 3:23 am Scris de nargis b

» Calea de mijloc - Amr bainal amrain
Lun Dec 08, 2014 12:15 am Scris de nargis b

» Scoala shiita versus Ashairah si Mutazilah
Lun Noi 24, 2014 1:03 am Scris de nargis b

Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Octombrie 2017
LunMarMierJoiVinSamDum
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
CalendarCalendar
geomap

hit counters
Bloguri dragi mie
Noul Musulman
Blogu'lu'Yusuf
Hadisuri
Familia İslamica
Coranul Tradat
İslam Romanesc
Gradinile Credincioşilor
Dumnezeu ın Coran
Subiectele cele mai active
TRADITIA PROFETULUI
Versetul zilei
SA NE CUNOASTEM!
SUBIECTE LA CARE TREBUIE SA MEDITEZI
SCUZELE FEMEİLOR CARE NU PORATA VAL
Istoria Convertirii Mele...
Lectii despre Ramadan - Sheikh Assim L. Al Hakeem
BINE ATI VENIT!
DUA PENTRU FIECARE ZI DIN LUNA RAMADAN
INTREBARI & RASPUNSURI
facebook
Forumul Despre Islam

Creează-ți o insignă
Cei care creeaza cel mai des subiecte noi
Noor İslam
 
Admin
 
ahmed yusuf
 
nargis b
 
io@n@
 
Corina
 
ilayda
 
Noor
 
Selma Nuran
 
Umm Adam
 
VIZITATORI

Distribuiţi | 
 

 Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
nargis b



Mesaje : 59
Data de inscriere : 15/08/2014

MesajSubiect: Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a   Lun Ian 05, 2015 1:47 am

Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a



Ȋntrebare:



Cum ȋl putem considera pe om liber și cum putem spune că el are putere din moment ce cunoașterea lui Allah precede acțiunea omului? Aceasta ȋnseamnă că Allah știe dinainte tot ce vom face.



Răspuns:



Cunoașterea lui Allah nu este cauza acțiunilor omului. Cunoașterea lui Allah constituie predicția acțiunilor omului, ȋn detaliu; dar în cele din urmă, omul săvȃrșește acțiunea datorită propriei intenții și libertăţi. De exemplu, un profesor cunoaște aptitudinile și capacitatea fiecăruia dintre elevii săi și pe baza acestor cunoștințe el ȋi etichetează ca fiind buni sau răi. Dar această etichetare sau cunoașterea profesorului nu este responsabilă pentru succesul sau eșecul unui student la examen. Reușita sau eșecul său depinde de munca asiduă și de efortul pe care acesta-l investește în studiile sale. Profesorul doar a anunțat evaluarea sa în prealabil pentru că-i cunoaște pe studenți.



Ȋntrebare:



Având în vedere faptul că islamul propovăduiește credinţa în predestinarea divină a omului, cum poate fi omul numit liber?



Răspuns:



Acest lucru nu ȋnseamnă că nu poate exista nici o schimbare în ceea ce este predestinat divin - qaza și qadar. Una dintre cele mai importante credințe în șiism este bada, adică schimbarea sau modificarea destinului.

Allah Preaȋnaltul spune în Coran:


يَمْحُوْ اللهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْكِتَابِ

„Dumnezeu şterge ori întăreşte ceea ce voieşte. La El se află Maica Scripturii.” – Sura Raad (13): Versetul 39



În acest verset se vorbește despre două surse ale cunoașterii. Una este Ilmul Kitab sau Lauhi-Mahvu-Ithbat și cealălaltă este Ummul Kitab sau Lauhi-Mahfuz. Lauhi-Mahvu Isbat cuprinde predestinarea inițială, ȋn timp ce toate schimbările și modificările sunt incluse în Lauhi-Mahfuz (لوح محفوظ). Cu alte cuvinte, Ilmul Kitab (علم الكتاب) nu conține cunoașterea a ceea ce va fi schimbat, în timp ce Ummul Kitab (ام الكتاب) o conţine.



Cunoașterea celor nevăzute (علم الغيب) care a fost dată îngerilor și profeților este legată de Ilmul Kitab, pentru că Allah nu le-a acordat acestora un acces nelimitat la Ummul Kitab.



Profețiile se bazează pe Ilmul Kitab care este absolut în conformitate cu ceea ce a fost predestinat inițial. Dar, dacă există vreo modificare în predestinare, profețiile nu se vor mai ȋmplini.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
nargis b



Mesaje : 59
Data de inscriere : 15/08/2014

MesajSubiect: Re: Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a   Lun Ian 05, 2015 2:04 am

Odată, când Hazrat Isa / Isus (a.s.) și ucenicii săi au trecut pe lȃngă o casă, au auzit zgomotulul muzicii, cântecelor și dansului. El a spus:
„Mâine, va fi doliu aici.”
A doua zi, când ucenicii săi au trecut pe lȃngă acea casă, nu existau semne de doliu. Ei i-au spus asta lui Hazrat Isa / Isus (a.s.) care, la rândul său, l-a ȋntrebat pe Hazrat Jibrail (a.s.). Jibrail (a.s.) i-a răspuns:

„Ceea ce ai prezis era pe cale să se ȋntample și era scris ca un șarpe să muște mireasa și mirele, provocȃndu-le moartea. Dar noaptea trecută, în timp ce mireasa stătea la ușă, a hrănit un cerșetor și i-a dat milostenie. Pentru această faptă admirabilă Allah a schimbat hotărȃrea Sa.”  (Biharul Anwar, vol. 4, p. 94 relatat de Amalie Saduq (r.a.))


[url=#_ftn1][/url]
O ȋntamplare similară este relatată și referitor la Profet (s.a.w.a.). [url=#_ftn2][/url](Biharul Anwar, vol. 4, p. 121 relatat de Tafsiri Ayyași (r.a.))[url=#_ftn2][/url]
A cheltui pe calea lui Dumnezeu, a face fapte bune, rugile, implorările, cererea de iertare, menţinerea legăturii cu rudele, etc. sunt câteva dintre cauzele care modifică hotărȃrea divină.
Prin urmare, soarta și destinul nu sunt fixe și imuabile, ci pot fi modificate. Când Amirul Muminin Ali (a.s.) se întorcea de la bătălia de la Siffin, unul dintre însoțitorii săi l-a întrebat:
„Lupta noastră împotriva sirienilor a fost predestinată?” El a răspuns:
„Da, O Şeikh! Nu călcați pragul vreunei uși și nu intraţi în nici o cameră fără ca totul să fie în conformitate cu hotărȃrea divină și cu destinul.”
La acestea, naratorul a întrebat: „Asta înseamnă că efortul nostru nu va aduce nici o răsplată?” El i-a răspuns:
 
مَهْ يَا شَيْخُ، لَعَلَّكَ تَظُنُّ قَضَاءً حَتْمًا وَ قَدَرًا لاَزِمًا لَوْ كَانَ كَذَالِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ الاَمْرُ وَ النَّهْىُ.
„Nu spune asta, o, Şeikh! Poate ai socotit hotărȃrea și destinul ca fiind fixe și de neschimbat. Dacă ar fi așa, recompensa și pedeapsa, porunca și interdicţia, toate ar deveni fără valoare.” (Biharul Anwar, vol. 5, p. 13 relatat de Uyuno Akhbar al-Reza (r.a.))


[url=#_ftn3][/url]
Vedem astfel că soarta și destinul nu sunt nici absolut fixe și imuabile, nici cauza constrângerii omului. Decretul și destinul divin continuă să se schimbe în funcție de caracterul și acțiunea omului. Allah Atotputernicul spune în Sfântul Coran:
إِنَّ اللهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوْا مَا بِأَنْفُسِهِمْ
„Allah nu schimbã starea unor oameni pânã ce ei nu schimbã ceea ce se aflã în suflete lor.” – Sura Ra’d (13): Versetul 11


Ȋntrebare:  

   
Dacă acțiunile omului sunt voluntare, atunci ce ȋnseamnă توفيق  și خذلان?


Răspuns:


توفيق  înseamnă asigurarea condițiilor de către Allah pentru ca fiecare om să poată ȋmplini un act obligatoriu sau să se poată abține de la un lucru interzis. توفيق  nu înseamnăجبر (constrângere, predestinare). Un prieten bun, un profesor înțelegător, o carte bună, un frate credincios, etc., sunt unele dintre acele توفيقات  care ajută omul să facă ceea ce este bine și să renunţe la ceea ce este rău. توفيق  este ca un versant de munte care-i facilitează omului coborârea. Cel care coboară face acest lucru prin propria sa voință liberă sau este obligat (de pantă) să facă acest lucru? El o face prin propria sa voință liberă. Desigur, această pantă doar îl ajută să coboare în siguranță și cu ușurință.


خذلان  înseamnă a nu pune obstacole în calea păcatelor. Aceasta nu înseamnă pregătirea terenului pentru a comite păcate, ci înseamnă lipsa de tawfiq pentru renunţarea la păcate. Imamul Sadiq (a.s.) a spus:
„Atunci când un rob acționează în conformitate cu poruncile lui Allah, acțiunile sale sunt în armonie cu poruncile divine ... Dar dacă un rob intenționează să nu se supună, iar Allah creează unele obstacole între el și păcatul pe care acesta intenționează să-l comită, atunci renunţarea la acest păcat este, de asemenea, datorită tawfiq-ului divin. Dar dacă Dumnezeu nu creează nici un obstacol între rob și păcatul pe care-l intenţionează să-l facă și el comite acest păcat, atunci înseamnă că Dumnezeu l-a făcut de rușine  (خذلان), nu l-a ajutat și nu i-a dat tawfiq să renunţe la acel păcat.” (Manil Akhbar, p. 21)


[url=#_ftn4][/url]
Ȋntrebare:      
O societate depravată și imorală, reaua creștere, educaţia greșită, etc. sunt factori care pregătesc terenul pentru comiterea păcatelor. Nu este omul o victimă a psihicului și a mediului?


Răspuns:       
Nu există nici o constrângere sau forțare din partea psihicului sau a mediului care să-l oblige pe om. Toate aceste lucruri care sunt prezentate drept constrângere a mediului și a psihicului sunt într-o „proporție potrivită”.  Persoana care comite păcate din cauză că este afectat de o societate stricată este oare ca persoana aruncată de pe munte, sau ca persoana care a coborât prin propria sa voință liberă, deși coborȃrea i-a fost ușurată de panta muntelui? Conștiinţa fiecărui om va mărturisi că ultimul exemplu este mai potrivit. O societate pervertită ușurează comiterea păcatelor, dar nu o impune omului.
Fie ca Allah Preaȋnaltul să ne includă printre slujitorii și ajutoarele Imamului Zamana (a.t.f.s.)! Amin.


Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
 
Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
 :: RELIGIA ISLAM :: BAZELE ISLAMICE-
Mergi direct la: