بسم الله الرحمن الرحيم
Assalam aleikum wa rahmatullah wa barakatuhu!
Subiectul acestei lucrari a fost stabilit din convingerea ca omenirea sufera in prezent ca urmare a unor serioase probleme sociale cu referire la femei si la relatiile dintre cele doua sexe.Desi aceste probleme pot fi mai severe, mai tulburatoare si mai pregnante pentru unii dintre noi decat pentru altii, probabil ca putine sunt regiunile lumii contemporane care sa nu se confrunte intr-un anume fel cu repercursiunile lor.Prin urmare, este imperios necesar sa exploram eventualele solutii ale acestora.In ceea ce priveste prezentul studiu, problema feminina este strans legata de Coran si de ceea ce eu am numit "societate coranica", din convingerea ca aceasta carte sfanta ofera cele mai viabile sugestii pentru reformarea societatii contemporane.
Multi dintre dumneavoastra sunteti probabil nedumeriti de acest titlu - "Femeia in Societatea Coranica". Poate ca va intrebati de ce n-am spus mai degraba "Femeia in Societatea Musulmana" sau "Femeia in Societatea Islamica"?Permiteti-mi sa va explic de ce in acest context am evitat termenii "musulman" si "islamic", preferandu-l si considerandu-l justificat pe cel mai neobisnuit, de "Societate Coranica".
Alegerea mea s-a bazat pe cel putin trei motive.Primul deriva din faptul ca multe practici si credinte au fost denumite "musulmane" sau "islamice", fara a-si merita in realitate acest apelativ.Exista in lume aproximativ 40 de natiuni ce pretind ca au o populatie majoritar musulmana, constituind astfel exemple de societati "musulmane" sau "islamice".Acest fapt creaza o puternica nedumerire si ridica urmatoarea intrebare : care dintre aceste regiuni reprezinta in realitate adevarata societate "islamica"? Printre musulmani, raspunsul la aceasta intrebare sustine de obicei ca propria lor natiune sau societate regionala corespunde cu adevarat intentiilor lui Allah subhanahu wa ta'ala.
Non-musulmanii, pe de alta parte, mai cu seama antropologii occidentali ce strabat lumea pentru a cerceta moravurile si traditiile diverselor popoare, tind sa trateze in mod similar orice variatie din cadrul lumii musulmane.Acest fapt rezulta din aderarea lor la ceea ce eu am numit "teoria zoologica" a cunoasterii.Adeptii acestei teorii ii considera pe toti musulmanii - si, intr-o masura mai mica, si alte popoare non-occidentale - ca o specie diferita in cadrul gradinii zoologice umane.Partizanii teoriei zoologice merg pe teren, fotografiaza si filmeaza fiece practica stranie sau exotica pe care o intalnesc; pentru ei, aceasta este practica islamica sau Islamul.O calatorie intr-o alta regiune a lumii islamice, alaturi de nelipsitele aparate fotografice si camere video, furnizeaza un alt material ce demonstreaza existenta unor variatii superficiale ale obiceiurilor.De aceea, putem spune ca se depun prea putine eforturi pentru adevarata intelegere a Islamului in ansamblul sau.In consecinta, premisa fundamentala a scepticismului si a relativismului este confirmata in mintea cercetatorului, care devine convins de faptul ca nu exista un singur Islam in lume, ci o multime de tipuri.Omul de stiinta relateaza astfel ca, in societatea musulmana, exista numeroase descrieri privind rolul si statutul femeii.Fiecare definitie rezultata este etichetata ca fiind "musulmana" sau "islamica", chiar daca unii dintre noi sustin ca aceste practici nu sunt altceva decat distorsionari sau pervertiri ale principiilor si cerdintelor noastre.
Astfel, unul dintre motivele pentru care am ales denumirea de "societate coranica" este acela de a evita confuziile cu asemenea distorsionari si intelegeri gresite ale realitatii.In acest fel, sper sa pot depasi relevanta limitata a particularismului "teoriei zoologice", si sa ofer cititorului o prezentare capabila sa evite astfel de fragmentari, si care sa concorde din punct de vedere ideologic cu adevaratele principii ale Islamului.
Atunci cand avem de-a face cu probleme determinate pentru destinul si existenta noastra zilnica, nu ne putem declara satisfacuti de niste simple relatari cu privire la unele animale umane din "gradina zoologica", etichetate din perspectiva statica "musulmani" sau ale caror obiceiuri au fost denumite "islamice".Aceste apelative au fost de multe ori gresit aplicate.Termenul "coranic", pe de alta parte, este lipsit de echivoc, indicand clar subiectul acestei lucrari.
Sa trecem acum la cel de-al doilea motiv;am considerat ca expresia "societate coranica" este mai adecvata, pentru ca ne permite descoperirea acelor principii ale Coranului care constituie insusi cadrul social al intregii lumi musulmane.Cladirea unei societati bazate pe principiile Coranului este telul nostru al tuturor, desi uneori, in mod inconstient, se intampla sa deviem de la acestea.Instaurarea unei societati bazate pe invataturile Coranului - scop pentru implinirea caruia cu totii trebuie sa depunem eforturi - este imperios necesara pentru ca toate popoarele musulmane sa se bucure de un viitor fericit.Modelul pe care trebuie sa il adoptam si sa il respectam neabatut nu este unul indinezian, pakistanez, saudit, nigerian sau egiptean, ci acela bazat ferm pe principiile Sfantului Coran.Numai astfel putem identifica in mod corect rolul femeii in societate.Exact aceste invataturi constituind subiectul lucrarii mele, am considerat ca titlul "Femeia in Societatea Coranica" este cel mai adecvat titlu pe care i l-as fi putut gasi.
In cel de-al treilea rand, am vrut sa accentuez astfel nevoia de a respecta principiile Sfantului Coran in toate aspectele vietii noastre de zi cu zi.Pe langa faptul ca reprezinta sursa fundamentala a cunoasterii privind credintele religioase, datoriile si practicile comune, Coranul constituie ghidul intregii civilizatii islamice.In decursul glorioaselor secole anterioare, el a determinat creativitatea politica , economica, sociala si artistica a popoarelor musulmane.Daca vrem sa progresam ca membrii ai unei societati islamice si in viitor, trebuie sa consideram din nou Coranul ca punct de plecare al tuturor gandurilor si actiunilor noastre.Din nu se limiteaza la cei Cinci Stalpi ai shahadah, salat, siyam, zakat, si hajj. In realitate, din nu poate fi asimilat cu termenul occidental de "religie", deoarece semnificatia lui penetreaza chiar si cel mai marunt aspect al existentei si comportamentului uman.Desigur, telul nostru ar trebui sa fie realizarea unei stranse interdependente intre din si fiecare actiune pe care o efectuam.Iar acest lucru nu-l putem indeplinii decat acceptand ca Sfantul Coran sa modeleze si sa reformeze fiece aspect al vietii noastre zilnice.
Ca un prim pas in aceasta directie, haideti sa vedem ce anume ne invata Coranul cu privire la tipul de societate pe care ar trebui sa-l cladim si care ar fi efectele sale asupra rolului femeii.Care sunt caracteristicile de baza ale unei societati coranice, capabile sa afecteze in mod particular femeile?
Vom lua in considerare cinci caracteristici fundamentale, esentiale si de netagaduit.Desi le vom prezenta in mod separat, intre ele exista o relatie reciproca de interdependenta, care ne impiedica sa discutam despre una fara a tine seama si de celelalte;desigur, ele nu pot exista izolate, rupte unele de altele.
InshAllah, va urma.
sursa: Femeia in Societatea Coranica de Lois Lamya' al-Faruqi