AcasaPortalCalendarFAQCautareMembriGrupuriInregistrareConectare
Conectare
Utilizator:
Parola:
Conectare automata: 
:: Mi-am uitat parola
Top postatori
Noor İslam
 
Admin
 
ascary
 
ahmed yusuf
 
Corina
 
nargis b
 
io@n@
 
jadhha
 
Miss Surya
 
Selma Nuran
 
Ultimele subiecte
» Ruga rostita in taina de cei necajiti
Lun Iul 27, 2015 5:01 am Scris de nargis b

» Ruga pentru intampinarea lunii Ramadhan
Vin Iun 19, 2015 1:50 am Scris de nargis b

» Munca asidua si darnicia
Dum Mar 15, 2015 4:02 am Scris de nargis b

» Mai intai pentru aproape si apoi pentru sine
Sam Mar 14, 2015 11:02 pm Scris de nargis b

» Imamul Hussein (as) - Scurta descriere si analiza
Lun Mar 09, 2015 3:03 pm Scris de Admin

» Viata Imamului Hasan (as)
Mar Mar 03, 2015 6:44 pm Scris de Admin

» Viata Fatimei Al Zahraa (as)
Joi Feb 26, 2015 6:45 pm Scris de Admin

» Imamul Ali (as) - Viata sa
Mar Feb 24, 2015 5:28 pm Scris de Admin

»  Profetul Muhammad (salla Allah alayhi wa alih wa salam)
Lun Feb 23, 2015 5:03 pm Scris de Admin

» Perioada sarcinii
Lun Feb 23, 2015 12:36 am Scris de nargis b

» Oare unde sunt si ce mai fac revertitii?
Mier Ian 28, 2015 5:05 pm Scris de Admin

» Taqwa - Evlavia
Dum Ian 18, 2015 6:38 pm Scris de nargis b

» Ruga tainica a celor care nadajduiesc
Mier Ian 07, 2015 11:34 pm Scris de nargis b

» Ruga tainuita a celor ce se caiesc
Lun Ian 05, 2015 3:01 am Scris de nargis b

» Obiecţii ȋmpotriva credinţei ȋn dreptatea divină – Partea a II-a
Lun Ian 05, 2015 2:04 am Scris de nargis b

» Norme pentru atingerea perfectiunii spirituale
Mier Dec 31, 2014 7:47 am Scris de nargis b

» Ruga rostita in taina de cei care se plang
Mier Dec 31, 2014 5:26 am Scris de nargis b

» Sunt dezastrele manifestarea dreptatii sau milei lui Allah?
Sam Dec 27, 2014 3:23 am Scris de nargis b

» Calea de mijloc - Amr bainal amrain
Lun Dec 08, 2014 12:15 am Scris de nargis b

» Scoala shiita versus Ashairah si Mutazilah
Lun Noi 24, 2014 1:03 am Scris de nargis b

Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Decembrie 2018
LunMarMierJoiVinSamDum
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
CalendarCalendar
geomap

hit counters
Bloguri dragi mie
Noul Musulman
Blogu'lu'Yusuf
Hadisuri
Familia İslamica
Coranul Tradat
İslam Romanesc
Gradinile Credincioşilor
Dumnezeu ın Coran
Subiectele cele mai active
TRADITIA PROFETULUI
Versetul zilei
SA NE CUNOASTEM!
SUBIECTE LA CARE TREBUIE SA MEDITEZI
SCUZELE FEMEİLOR CARE NU PORATA VAL
Istoria Convertirii Mele...
Lectii despre Ramadan - Sheikh Assim L. Al Hakeem
BINE ATI VENIT!
DUA PENTRU FIECARE ZI DIN LUNA RAMADAN
INTREBARI & RASPUNSURI
facebook
Forumul Despre Islam

Creează-ți o insignă
Cei care creeaza cel mai des subiecte noi
Noor İslam
 
Admin
 
ahmed yusuf
 
nargis b
 
io@n@
 
Corina
 
ilayda
 
Noor
 
Selma Nuran
 
Umm Adam
 
VIZITATORI

Distribuiţi | 
 

 Există compatibilitate între islam și democrație?

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin
Admin
avatar

Mesaje : 426
Data de inscriere : 08/10/2009
Varsta : 48
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Există compatibilitate între islam și democrație?   Mier Feb 23, 2011 6:09 pm

- o viziune (mai degrabă) optimistă -
Evenimentele recente din Egipt şi din Tunisia provoacă deopotrivă
entuziasm şi îngrijorare în Occident. Pe de o parte – solidaritatea în
bucurie cu cei care au scăpat, prin revolte, de nişte regimuri închise,
autoritare şi nelegitime; pe de altă parte – scepticismul în ceea ce
priveşte viitorul acestor ţări atît de apropiate, geografic, de Europa,
dar atît de diferite din punct de vedere cultural. Putem folosi termenul
de „revoluţie“ pentru evenimentele care au dus la prăbuşirea
regimurilor din Tunisia şi din Egipt? Sînt capabile aceste state de o
reformă? Există compatibilitate între islam şi democraţie? Temerile că
„revoluţiile“ ar putea fi confiscate, că dictaturile ar putea fi
înlocuite cu alte dictaturi (religioase), că islamul nu este capabil să
genereze un stat democratic nu sînt tocmai neîntemeiate: istoria (mai
mult sau mai puţin recentă a Iranului) a arătat cît de abruptă poate fi
prăpastia între islam şi democraţie, între o revoluţie populară şi
revoluţia islamică. În ultimele săptămîni am citit, înghesuite lîngă
articole de fond entuziaste şi reportaje înfierbîntate de la faţa
locului, numeroase opinii despre pericolul pe care îl constituie
revigorarea mişcărilor islamice, odată cu prăbuşirea dictaturilor care
le-au izolat.



Optimiştii – cei care cred că schimbarea regimului nu va însemna
instalarea la putere a islamiştilor radicali – nu sînt prea numeroşi.
Printre ei, Olivier Roy, director al programului mediteranean din cadrul
Institutului Universitar European de la Florenţa şi autor, printre
altele, al volumului L’Echéc de l’islam politique („Eşecul islamismului politic“, Seuil, 1992). Într-un articol recent din Le Monde,
Roy afirmă că Occidentul se raportează la evenimentele de acum din
Egipt şi Tunisia din perspectiva unei grile vechi de treizeci de ani:
revoluţia islamică din Iran. Fără să meargă chiar pînă la a crede într-o
revoluţie autentică, Roy e de părere că mulţi dintre sceptici judecă
greşit evoluţiile de acum.
Pentru cei care au lansat aceste revolte, „revoluţia islamică e
preistorie“, o poveste de pe vremea părinţilor sau chiar a bunicilor
(anii ’70-’80), crede el. Revoluţionarii de acum au revendicări
concrete, nu sînt mînaţi de ideologii. Strigă „jos!“ fără să apeleze la
islam, aşa cum au făcut-o predecesorii lor în Algeria anilor ’80.
Resping dictatura şi pe oamenii corupţi ai regimului şi cer democraţie.
Nu sînt neapărat laici, dar nici nu văd în islam o ideologie politică
salvatoare, capabilă să genereze o nouă ordine, mai bună. Generaţia de
acum ar fi mai pluralistă pentru că e individualistă – spune Roy. Unii
dintre cei care au ieşit în stradă poate sînt credincioşi practicanţi –
însă ei separă opţiunile religioase de revendicările politice. Mişcarea
ar fi, deci, seculară.

Imaginile cu miile de protestatari care se opresc, în stradă, pentru
rugăciune au fost poate şocante în Occident. Dar ar fi o iluzie să legăm
reislamizarea masivă pe care au trăit-o societăţile din lumea arabă în
ultimii treizeci de ani de radicalizarea regimurilor politice – spune
Roy. De fapt, avem de-a face cu un paradox: islamizarea a depolitizat
islamul. Reintroducerea vălului, numărul tot mai mare de moschei,
apariţia canalelor TV religioase etc. au deschis „piaţa religioasă“ –
acum nimeni nu mai are monopol. Dinspre Europa se vede că islamiştii (şi
prin asta se înţeleg de regulă islamiştii radicali) sînt peste tot. De
fapt, „democratizarea“ islamului, adică popularizarea, i-a împins pe
radicali la marginea spaţiului public. Pe de altă parte, reislamizarea a
presupus şi o banalizare a credinţei şi, prin aceasta, o
vulnerabilizare a islamului. „Cînd totul e religios, nimic nu mai e
religios“ – spune Roy. Cei care au acum cuvîntul sînt predicatorii care
vorbesc despre realizarea de sine, deci individualism. Ei nu au program
politic, nu mai cred în utopia statului islamic.

Ar fi o eroare să credem că dictaturile apără secularismul de
fanatismul religios. Regimurile autoritare nu au secularizat
societăţile, ci s-au instalat pe fondul unei reislamizări de tip
neofundamentalist. Tot pe sharia se bazează şi aceste regimuri – însă
din discursul dictatorilor lipsesc explicaţiile despre natura statului
şi autoritatea conducătorului. E vorba doar de o subordonare a
instituţiilor religioase de către stat, de o „domesticizare“ care le-a
împins către conservatorism teologic şi dogmatism: clericii au fost
constrînşi să se îndepărteze de politică şi de mizele sociale majore.

În fine, nici Frăţia Musulmană nu mai e ce-a fost: astăzi, ei nu mai
pot propune un program alternativ, nu au vreun model economic sau
social. Au devenit conservatori în ceea ce priveşte moravurile, dar
liberali în ceea ce priveşte economia. Şi asta ar fi schimbarea cea mai
importantă – crede Roy. Dacă în 1980 islamiştii şiiţi pretindeau că
apără interesele celor oprimaţi şi cereau etatizarea economiei şi o
redistribuire a bogăţiei, Frăţia Musulmană egipteană a aprobat o
contrareformă, iniţiată de Mubarak, care le permitea fermierilor să
mărească arenda şi să-i concedieze pe agricultori. Astăzi se observă o
revenire a „stîngii“, a militanţilor-sindicalişti. Miza e, din nou,
asocierea pentru protejarea unor interese individuale pe care Frăţia nu a
ştiut să le apere. „Îmburghezirea islamiştilor“ ar fi şi un atu pentru
democraţie. Cum nu mai pot juca pe cartea revoluţiei islamice, sînt
nevoiţi să mizeze pe conciliere, pe compromis, pe alianţe politice.
Astăzi întrebarea nu mai e dacă dictaturile sînt sau nu o barieră în
calea islamismului: islamiştii au devenit actori în jocul democratic –
crede Olivier Roy.

Totul e să şi respecte regulile acestui joc, nu doar să profite de
eventuala instaurare a democraţiei. Dar pînă la crearea instituţiilor
democratice mai e cale lungă...
Sursa: www.dilemaveche.ro
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://forumuldespreislam.forumgratuit.ro
 
Există compatibilitate între islam și democrație?
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
 :: DIVERSE :: DIVERSE-
Mergi direct la: