بسم الله الرحمن الرحيم
Assalam aleikum wa rahmatullah wa barakatuhu!
O a doua clasificare tine seama de numarul transmitatorilor:
- mutawatir - hadis transmis de un numar mare de autoritati, astfel incat intelegerea intre transmitatori sau constrangerea lor sa minta sunt excluse.
- mashur - hadis transmis de mai mult de doua persoane, care nu este in mod obligatoriu sahih.
- mustafid - hadis socotit de catre unii ca fiind echivalent cu mushur, iar de altii ca fiind echivalent cu mutawatir, dar cei mai multi il considera a fi o clasa intermediara.
- 'aziz - hadis transmis de o persoana care s-a bucurat de o autoritate suficienta pentru ca traditiile transmise de ea sa fie inregistrate, cand alte doua sau trei persoane au participat la relatarea lui.
- gharib - hadis provenit de la un singur companion sau de la un singur epigon; cu referire la insnad, la marn sau la ambele aspecte.
- fard se intrebuinteaza pentru un isnad comportand un singur transmitator sau pentru o traditie provenind dintr-o singura regiune.
- shadzdz - hadis provenind de la o singura autoritate si intr-o formulare diferita de cea in care apare eventual la altii; un astfel de hadis trebuie respins, daca este diferit de versiunea transmisa de persoane care se bucura de mare autoritate sau daca transmitatorul sau nu se bucura de credibilitate suficienta pentru a i se accepta traditiile, atunci cand ele nu sunt transmise si de catre altii.
- aahad - hadis transmis de un numar relativ mic de persoane, considerat insuficient pentru a-l face mutawatir.
Un tip cu totul diferit de cele mentionate mai sus si de o valoare aparte, este asa-numitul hadis qudsi "traditie sfanta/sacra", caruia i se mai spune si hadis illahi/rabbani "traditie divina".Avem de a face in acest caz cu niste cuvinte care au fost rostite de Allah, in opozitie cu hadis nabawi "traditie profetica", in care sunt relatate cuvinte sau acte ale Profetului Muhammad (saaws!).Dar, cu toate ca hadisul qudsi contine cuvintele lui Allah, el nu a fost inclus in Coran si difera de versetele coranice care au fost revelate prin intermediul arhanghelului Gavriil (Jibril). Hadis qudsi nu vine in mod obligatoriu prin intermediul arhanghelului Gavriil (Jibril), ci poate sa vina si prin inspiratie (ilham) sau in vis.Spre deosebire de versetele coranice, aceste traditii nu pot fi recitate in timpul rugaciunii, iar atingerea lor nu impune in mod obligatoriu purificarea rituala.
"Traditiile sacre" nu constitue un grup separat in culegerile de hadise, dar au fost alcatuite si culegeri continand numai traditii de acest gen.Cea mai voluminoasa dintre acestea este culegerea intocmita de Muhammad al- Madani in anul 881/1476, intitulata Al - Ithafat as- saniyya fi al- hadis al- qudsiyya, in care au fost incluse 858 de traditii de acest tip.O alta culegere mai putin voluminoasa, dar destul de citata, este cea intocmita de Muhyi ad - Din ibn al- 'Arabi in anul 638/1240, putand titlul Mishkat al- anwar.
(inshAllah, va urma)
Sursa : Az -Zahabi - Al - Kaba'ir (Marile Pacate)